Dit is de onlinewereld!
© Rob Oostveen - Roboobooks
Het was bij een toevallige ontmoeting met Wim Daniëls op de markt in Eindhoven dat een afspraak werd gemaakt. Dat we beiden “fietsen” als hobby hadden, was een ander toeval. Tijdens een kopje koffie een tijdje later vertelde ik hem over mijn bezigheden met het schrijven van thrillers; op dat moment lagen er al negen boeken van mij (inmiddels twaalf). Wim maakte mij duidelijk dat het erg moeilijk was om publiciteit te krijgen voor dat genre. Een teleurstelling natuurlijk! Maar nadat ik wat meer verteld had over mijn achtergrond, kwam hij met een andere suggestie. Ik had hem verteld over mijn 40-jarige ervaring in de digitale wereld, van strategisch planner van de kantoordivisie en later als product-marketing manager van de personal computers bij Philips tot bedenker en oprichter van de eerste online communities in de wereld, met Smulweb als bekendste. Wim suggereerde daarop dat ik een boek moest schrijven over mijn ervaringen met de digitalisering en gaf ook een naam van een uitgever. Dat resulteerde in een gesprek bij Haystack, waar de uitgever mij vroeg waarom ik zo’n boek zou willen schrijven? Het idee dat mijn kinderen en kleinkinderen zouden moeten leven in een wereld waar de grip op de digitalisering vrijwel verloren zou zijn, bracht mij tot de overtuiging dat ik iets kon doen om burgers en overheid meer inzicht te geven in de online bedreigingen die ons omgeven. Het schrijven van een boek over dat thema kon wel eens een leuke uitdaging worden. In zo’n boek zou ik mijn kennis, ervaring en visie op de digitalisering heel goed kwijt kunnen. Ik had mij al vaak verbaasd over het gemak waarmee burgers, maar ook de overheid, voorbij gingen aan de invloed die de digitalisering op ons leven en onze samenleving heeft. Daar zou ik via een boek dieper op in kunnen gaan. Een half jaar later lag de eerste versie van het manuscript bij de uitgever en daarna werd het nog hard werken door redactie, aanpassingen en correcties. Nu ligt er een standaard werk over digitalisering met als titel “De digitale epidemie”, en dat ik in een stijl geschreven heb, die het voor iedereen toegankelijk maakt. Daarna kwam “2024 - Nederland 40 jaar na George Orwell’s 1984”, over de invloed van de digitalisering op de samenleving en hoe de overheid hiermee om zou moeten gaan. Mijn volgende boek heet “Zo bind je klanten online!”, en beschrijft de mogelijkheden om middels een community klanten online aan je te binden. Omdat mijn boeken nog lang niet alle aspecten van de digitalisering omvatten, geef ik ook lezingen en adviezen en schrijf ik regelmatig korte artikelen over dat thema en geef een nieuwsbrief uit. Ik blijf betrokken! Hier nog een beknopte weergave van mijn loopbaan: In 1974 afgestudeerd aan de TU/e op Bedrijfskunde. strategisch planner voor kantoorautomatiseringsdivisie bij Philips product manager word processing bij Philips Data Systems product-marketing manager personal computers bij Philips Data Systems ondernemer op gebied van pc-netwerken interim manager automatiseringsbedrijven strategisch adviseur Speech Recognition voor Philips ondernemer op gebied van internet en communities (o.a. Smulweb) adviseur customer loyalty bedrijf vanaf 2016 gestopt en auteur van thrillers geworden in 2019/2020 “De digitale epidemie” geschreven.
De auteur
Rob schrijft ook thrillers. Meer daarover vind je hier.
Dit is de onlinewereld
© Rob Oostveen - Roboobooks
De auteur
Het was bij een toevallige ontmoeting met Wim Daniëls op de markt in Eindhoven dat een afspraak werd gemaakt. Dat we beiden “fietsen” als hobby hadden, was een ander toeval. Tijdens een kopje koffie een tijdje later vertelde ik hem over mijn bezigheden met het schrijven van thrillers; op dat moment lagen er al negen boeken van mij. Wim maakte mij duidelijk dat het erg moeilijk was om publiciteit te krijgen voor dat genre. Een teleurstelling natuurlijk! Maar nadat ik wat meer verteld had over mijn achtergrond, kwam hij met een andere suggestie. Ik had hem verteld over mijn 40-jarige ervaring in de digitale wereld, van strategisch planner van de kantoordivisie en later als product-marketing manager van de personal computers bij Philips tot bedenker en oprichter van de eerste online communities in de wereld, met Smulweb als bekendste. Wim suggereerde daarop dat ik een boek moest schrijven over mijn ervaringen met de digitalisering en gaf ook een naam van een uitgever. Dat resulteerde in een gesprek bij Haystack, waar de uitgever mij vroeg waarom ik zo’n boek zou willen schrijven? Het idee dat mijn kinderen en kleinkinderen zouden moeten leven in een wereld waar de grip op de digitalisering vrijwel verloren zou zijn, bracht mij tot de overtuiging dat ik iets kon doen om burgers en overheid meer inzicht te geven in de online bedreigingen die ons omgeven. Het schrijven van een boek over dat thema kon wel eens een leuke uitdaging worden. In zo’n boek zou ik mijn kennis, ervaring en visie op de digitalisering heel goed kwijt kunnen. Ik had mij al vaak verbaasd over het gemak waarmee burgers, maar ook de overheid, voorbij gingen aan de invloed die de digitalisering op ons leven en onze samenleving heeft. Daar zou ik nu dieper op in kunnen gaan. Een half jaar later lag de eerste versie van het manuscript bij de uitgever en daarna werd het nog hard werken door redactie, aanpassingen en correcties. Nu ligt er een standaard werk over digitalisering met als titel “De digitale epidemie”, en dat ik in een stijl geschreven heb, die het voor iedereen toegankelijk maakt. Daarna kwam “2024 - Nederland 40 jaar na George Orwell’s 1984”, over de invloed van de digitalisering op de samenleving en hoe de overheid hiermee om zou moeten gaan. Mijn volgende boek heet “Zo bind je klanten online!”, en beschrijft de mogelijkheden om middels een community klanten online aan je te binden. Omdat mijn boeken nog lang niet alle aspecten van de digitalisering omvatten, geef ik ook lezingen en adviezen en schrijf ik regelmatig korte artikelen over dat thema en geef een nieuwsbrief uit. Ik blijf betrokken! Hier nog een beknopte weergave van mijn loopbaan: In 1974 afgestudeerd aan de TU/e op Bedrijfskunde. strategisch planner voor kantoorautomatiseringsdivisie bij Philips product manager word processing bij Philips Data Systems product-marketing manager personal computers bij Philips Data Systems ondernemer op gebied van pc-netwerken interim manager automatiseringsbedrijven strategisch adviseur Speech Recognition voor Philips ondernemer op gebied van internet en communities (o.a. Smulweb) adviseur customer loyalty bedrijf vanaf 2016 gestopt en auteur van thrillers geworden in 2019/2020 “De digitale epidemie” geschreven.
Rob schrijft ook thrillers. Meer daarover vind je hier.